Social & Innovation Marketing

Thématiques de recherche : marketing durable et responsable, innovation & artificial intelligence, culture & pratiques culturelles.

Le laboratoire de recherche “Social & Innovation Marketing” produit et diffuse des contributions originales et novatrices qui profitent aux consommateurs, aux entreprises et aux communautés, dans l’intérêt de tous.

Nous utilisons une approche multidisciplinaire pour aborder un ensemble de sujets de recherche en marketing et en comportement du consommateur. Ces disciplines comprennent le marketing, la psychologie, la sociologie, la biologie et l’anthropologie. Les membres du laboratoire utilisent des méthodologies variées (quantitatives, expérimentales, qualitatives et ethnographiques) afin de mieux comprendre les entreprises et les consommateurs : prise de décision, raisonnement, préférences.

C.barbarossa

Camilla BARBAROSSA

Responsable du laboratoire de Recherche Social & Innovation Marketing de TBS Education

Des sujets de recherche passionnants, qui ont un impact sur la société !

Trois axes de recherche majeurs

Marketing Durable & Responsable

Marketing vert
Marketing alimentaire
Marketing genré
Consommation éthique
Responsabilité Sociale des Entreprises
Communication responsable & Nudge
Communication de crise et communication online

Innovation & Intelligence Artificielle

Diffusion de l’innovation
Adoption des machines
Autonomes et de l’Internet des Objets (IdO)
Implications sociales de l’intelligence artificielle
Consommateurs innovants
Cocréation et crowdfunding
Entrepreneuriat basé sur l’implication de l’utilisateur final
Stratégie de marque innovante

Culture & Pratiques Culturelles

Pratiques culturelles
Culture dans la publicité
Études de genre
Matérialisme
Projets identitaires du consommateur
Mécénat d’entreprise
Audience

Deux domaines d’expertise

Business to Business

Marketing aérospatial
Stratégie de marque B2B
Achats B2B
Marketing des projets B2B

Comportement des consommateurs

Alimentation et nutrition
Industries culturelles et créatives
Biens de consommation
Services
Robots

Actualités de la Recherche

Séminaires & Conférences

Workshop Romain CADARIO

14 octobre 2021
Ass Professor in Marketing at Rotterdam School of Management, Erasmus University
  • “Understanding, explaining and utilizing medical artificial intelligence”
Workshop

Workshop Christoph FUCHS

14 décembre 2021
Full professor University of Vienna
  • Management by Algorithms reduces prosocial behavior
Workshop

Publications

  • Journal of Business Research
  • Psychology & Marketing
  • Journal of Business Ethics
  • Journal of International Business Studies
  • Journal of Interactive Marketing
  • Journal of International Marketing
  • Journal of Product Innovation Management
  • Ecological Economics
  • International Marketing Review
  • International Journal of Advertising
  • International Journal of Retail and Distribution Management
  • International Journal of Market Research
  • Journal of Cleaner Production
  • Food Quality & Preference
  • Qualitative Market Research
  • Journal of Environmental Psychology
  • Evolutionary Psychology
  • Journal of Marketing Analytics
  • Décisions Marketing
  • Recherche et Applications en Marketing

Conférences et autres activités

Les membres du laboratoire participent activement à la communauté scientifique à travers leur implication dans les comités de relecture des principales publications du domaines et la présentation régulière de leurs travaux lors des conférences nationales et internationales, notamment:

  • Association for Consumer Research
  • American Marketing Association
  • Academy of Marketing Science
  • Society for Consumer Psychology
  • European Marketing Academy
  • Association Française du Marketing

Partenariats et collaborations

Le laboratoire Social & Innovation Marketing est actif dans le domaine de la recherche appliquée où il collabore avec des entreprises et des institutions prestigieuses:

Partenariats

  • Airbus Defence & Space
  • Thales Group CNES (SIRIUS Chair)
  • Conseil Régional
  • Agri Sud-Ouest Innovation
  • Institution for Transport Policy Studies (Tokyo)
  • Agorize
  • IMP Group

Collaborations académiques

  • Toulouse School of Economics
  • ESSEC Business School
  • HEC Montreal
  • York University
  • Waseda Business School – Tokyo
  • University of California
  • University of Antwerp
  • Lancaster University
  • Toulouse School of Management
  • ESADE Business & Law School
  • Kent Business School
  • Athens University
  • Bocconi University
  • University of Bologna
  • Indian Institute Management Bangalore

Archives

2019-2020

  • 23 et 24 avril 2020 – Seminar Costas KATSIKEAS, Editor-in-Chief, Journal of International Marketing, AMA, Editor – Marketing, Journal of International Business Studies, AIB, Associate Editor, Journal of the Academy of Marketing Science, AMS Undertaking research and crafting, manuscripts for publishing in scholarly academic journals (Applicable to Marketing, Operations and Management, and International Business)
  • 27 mars 2020 – Workshop Peter EBBES, HEC Paris
  • 13 mars 2020 – Workshop Roxana OLOGEANU-TADDEI, Prof. Management de l’Information Université de Montpellier
  • 06 février 2020 – Workshop Armelle VIEUGUE, PhD Student à Toulouse School of Economics – Reassuring or challenging men’s masculinity in advertising: effects on men’s well-being and marketing effectiveness
  • 30 janvier 2020 – Workshop Mehdi ELMOUKHLISS, Dr en Science de gestion, Marketing de l’Innovation et Maitre de conférence – Collective intelligence in the Digital era: paradigms and research directions.
  • 28 novembre 2019 – Workshop international Social & Innovation Marketing – Barbara BRIERS, Martin SCHREIR, Bram VAN DEN BERG, Shashi MATTA

2018-2019

  • 12 juin 2019 : Workshop “How to publish in RAM” par Prof. David GOTTELAND, EM Lyon (France).
  • 23 mai 2019 : Workshop “When doing good will not save us: Boundary conditions for the buffering effect of CSR” par Prof. Paolo Antonetti, Neoma Business School (France).
  • 11 avril 2019 : Workshop “Conflicting intuitions in the same mind: how context overturns automatic toxic intuitions in product judgments decisions” par Prof. Olivier Trendel, Associate Professor, Grenoble École de Management (France).
  • 25 mars 2019 : Workshop “How Do Social Norms Influence Parents’ Food Choices for Their Children? The Role of Social Comparison and Implicit Self-Theories” par Prof. Shashi MATTA, Ingolstadt School of Management.
  • 29 novembre 2018 :Workshop “Food marketing” par Prof. Tobias Otterbring , Aarhus University (Denmark), et Prof. Olicia Petit, Kedge Business School (France).
  • 9 novembre 2018 :Workshop “Food waste in the eye of the consumer” par Prof. Simona ROMANI (LUISS University, Rome)

2017-2018

  • 18 mai 2018 : Workshop “Empowering Donors. How to increase fundraising efficiency via coupling and unpacking” par Prof. Bram Van den Bergh (Rotterdam School of Management, Erasmus University)
  • 30 mars 2018 : Workshop “The (future) consequences of food: Inventory, Importance and Qualitative typology of French Consumers” par Prof. Laurie BALBO (Montpellier Business School) and Phuong Thao BUI-NGUYEN (University of Toulouse Jean Jaures)
  • 7 novembre 2017 : Workshop “Similarity as a Double-Edged Sword” par Dr. Sandra LAPORTE, HEC Montréal et Daniele SCARPI, University of Bologna
  • 29 septembre 2017 : Workshop “Factors that Delays Adoption of Disruptive Innovation: A Case of E-reading in Japan” par Dr. Tomoko KAWAKAMI, Waseda University Business School

2016-2017

  • 27 février 2017 : Workshop “Links between violent shoopers and employees  employees’ deviant behaviour” par Pr. Jean-Charles CHEBAT.  Abstract: Customers are increasingly violent toward frontline employees. Service corporations developed three commonsensical strategies to deal with consumers, that is, “customer is king”, “service with a smile”, and “corporation as a family”. Our empirical data (some 500 service employees) show that such strategies bring about paradoxical consequences on the employees’ behaviors toward the service corporation, especially in terms of reduced commitment to the employer and deviant behavior. Employees show an increased level of anger toward the corporation, emotional exhaustion. Managerial conclusions are drawn from the findings
  • 6 Octobre 2016 : Conférence: “Strategic Ambidexterity: Business Process Influence on Innovation Strategy” par Janet K. Tinoco, PHDAbstract: organizations that can successfully develop both radical and incremental product innovations positively impact sustained competitive advantage. Past research has indicated that a dual focus in innovation strategy may be fulfilled by use of dual organizational structures and cultures. This research complements these efforts by analyzing business process influences on dual focus. Using data collected from US high technology manufacturers, four strategic archetypes in innovation were developed and analyzed using cluster analysis. Dual focus firms were shown to have multiple processes in place that impact both types of innovation strategies and that these firms implement these processes to a greater extent than those firms operating in the more extreme positions. Following the report of results, implications for organizations toiling for a sustainable competitive advantage through product innovation are discussed, as well as future research directions.

2014

  • 2 avril 2014 – Séminaire “Branding & Social Networks” avec George Christodoulides.

2012

  • 7 décembre 2012 – Atelier de recherche avec l’intervention de Victor Dos Santos sur les freins à l’innovation tant au niveau de l’offre d’innovation que de la demande. Céline Fueyo quant à elle présentera “le rôle des salariés dans la construction et la gestion de l’e-réputation de l’entreprise”.